Spis treści e-booka „Jak mniej kupować”
O czym dokładnie jest ten poradnik?
Wstęp – skąd pomysł na publikację? 7
Część 1
-
- Konsumpcjonizm vs minimalizm
Czy naprawdę nie ma złotego środka 18
- Konsumpcjonizm vs minimalizm
-
- Siła nabywcza
Na ile tak naprawdę nas stać 22
- Siła nabywcza
-
- Demografia
Dlaczego obecne negatywne trendy w strukturze wiekowej Polaków mają znaczenie 31
- Demografia
-
- Budżet domowy
Dlaczego każdy powinien prowadzić chociażby najprostszą jego wersję? 36
- Budżet domowy
-
- Dlaczego kupujemy
Co tak naprawdę wpływa na to, że kupujemy te, a nie inne produkty 41
- Dlaczego kupujemy
-
- Zakupoholizm
Problem, o którym praktycznie się nie mówi i nie pisze, pomimo że dotyczy kilku procent społeczeństwa 49
- Zakupoholizm
-
- Kupowanie impulsywne vs kupowanie kompulsywne
Czym się różnią i jak wiedza o tym może nam pomóc 53
- Kupowanie impulsywne vs kupowanie kompulsywne
Część 2
-
- Na tropie klienta
O sytuacji, kiedy sklep wie o kliencie więcej niż jego najbliżsi, i o namawianiu do nieskrępowanej konsumpcji nawet kosztem utraty oszczędności. 56
- Na tropie klienta
-
- Google, Facebook, Instagram
To one coraz częściej inicjują proces zakupowy 60
- Google, Facebook, Instagram
-
- Big data, algorytmy
O tym, jak gromadzone o nas dane coraz częściej decydują o tym, co kupujemy 65
- Big data, algorytmy
-
- „Chciwość jest dobra”
Jak firmy próbują dotrzeć do klientów na każdy możliwy sposób 71
- „Chciwość jest dobra”
-
- O potędze „za darmo”
Dlaczego tracimy głowę, gdy widzimy, że coś jest „za darmo” 77
- O potędze „za darmo”
-
- Postarzanie fizyczne i psychologiczne
Co robią firmy, aby zniechęcić nas do już posiadanych przedmiotów 81
- Postarzanie fizyczne i psychologiczne
-
- Naśladownictwo
Czy neurony lustrzane wpływają na nasze decyzje zakupowe 88
- Naśladownictwo
-
- Przywiązywanie się do przedmiotów
Co takiego się dzieje w naszych głowach, że przedmioty, które stają się naszą własnością, niebywale zyskują na wartości 93
- Przywiązywanie się do przedmiotów
-
- Fetyszyzm towarowy
Jak silne marki potrafią nadać swoim produktom wręcz mistyczną wartość 97
- Fetyszyzm towarowy
-
- Jak zmniejszyć ból płacenia
Karty płatnicze, karty kredytowe, BLIK, płatności odroczone, darmowe zwroty 103
- Jak zmniejszyć ból płacenia
-
- Adaptacja
Dlaczego tak szybko przestaje nas cieszyć to, co jeszcze niedawno zachwycało 109
- Adaptacja
-
- Poczucie własnej wartości
Jak marki próbują najpierw pogorszyć nam swój obraz, aby następnie wykorzystać to do sprzedania nam czegoś pod wpływem emocji 113
- Poczucie własnej wartości
-
- Grywalizacja
Poznaj jej „ciemną stronę”, czyli jak firmy wykorzystują perswazję w grach i aplikacjach, aby konsument sięgnął do kieszeni 114
- Grywalizacja
-
- Krótka lista tricków sklepowych
Które mają sprawić, że klient chętniej i częściej rozstanie się ze swoimi pieniędzmi 125
- Krótka lista tricków sklepowych
Część 3
-
- Jak stawić opór zalewowi przekazu reklamowego oraz pokusom czyhającym na każdym kroku 137
-
- Porównywanie się do innych
Jak walczyć z prawdziwą zmorą współczesnych czasów. 139
- Porównywanie się do innych
-
- Prokrastynacja
Jak ją wykorzystać podczas decyzji zakupowych 142
- Prokrastynacja
-
- Potęga nawyków
Jak wykorzystać nawyki do zmniejszenia liczby nieprzemyślanych zakupów 144
- Potęga nawyków
-
- Na czym nie warto oszczędzać
Materac, wygodne buty, regularne badania 151
- Na czym nie warto oszczędzać
-
- Zbuduj fundament do trwałej zmiany
Sen, odżywianie, ruch i suplementacja 155
- Zbuduj fundament do trwałej zmiany
-
- Autożyczliwość 160
-
- Szuflada z pomysłami, inspiracjami 161
Posłowie